Slow fashion je tématem roku 2018. Trendy slova jako „eko“ a „slou“  či „sustejn“ si získávají čím dál větší pozornost. Společnost si začíná uvědomovat, že planetu máme jen jednu a současné chování je neudržitelné. A je jedno, zda se bavíme o automobilovém průmyslu, produkci potravin nebo módě.

Slow fashion má smysl

Právě oděvní průmysl patří mezi největší znečišťovatele planety. V celkovém součtu produkce oxidu na celý svět patří módě 10%. To je 5krát více produkce oxidu, než má letecký průmysl. Že se jedná o problém, který je potřeba řešit, si kromě spotřebitelů uvědomují i samotní výrobci a návrháři.

Ať už patříte mezi příznivce slow fashion, nebo jste na druhé straně barikády a myslíte si, že vše je nafouknutá bublina, která brzy splaskne, máme pro vás 5 důvodů, proč musí být móda udržitelná.

Napojení na přírodu

Móda využívá přírodní zdroje víc, než kterýkoliv jiný průmysl. Oděvní výroba je závislá na celé řadě odvětví lidské činnosti, jako je například zemědělství. Nemluvě o silném napojení na marketing, reklamu a maloobchod. Všechny tyto části zvyšují náročnost chodu oděvního průmyslu. Dalším problémem je hojné využívání přírodních zdrojů, chemických látek, pesticidů a levné pracovní síly. Výroba oblečení má skutečně silný dopad na život kolem nás a především přírodu. Není tedy divu, že je na druhém místě celkového znečištění, hned za ropným průmyslem.

Vzestup inteligentního spotřebitele

Ve vyspělých zemích se již delší dobu řeší otázka ohledně plýtvání potravin. Stále častěji jsou vidět farmářské trhy, potraviny označené certifikátem Fairtrade a celkově padá opona kolem produkce jídla. Módní průmysl následuje a pomalu se posouvá stejným směrem. Spotřebitel se mění a začíná bobtnat poptávka po organických materiálech, které byly vyrobeny v souladu s principy Fairtrade.

Rodí se čím dál více spotřebitelů, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitní a zároveň udržitelné výrobk. Nejde jen o bezduché nakupování, ale investování energie do značky, o nastavení hodnot. Udržitelná móda není jen výsadou pár jedinců, ale dokáže uspokojit široké masy a to jak po stránce možností, tak ceny.

Podívejte se na návod, jak úspěšně nakupovat v sekáči a staňte se uvědomělým spotřebitelem.

Bude nás tu víc

Nikdy více nebylo v dějinách lidstva důležité, začít žít zodpovědněji. Módní svět má zásadní úlohu při zajištění udržitelné budoucnosti jednoduše proto, že je napojený do všech odvětví a oblastí lidské činnosti. Přispívá obrovské sumy do ekonomiky, vytváří pracovní místa a má značný vliv na společnost a globální dodavatelské řetězce. Právě proto je v něm ukrytý obrovský potenciál pro globální změnu. Lidé vždy budou potřebovat oblečení. Móda je také důležitým aspektem lidské kultury a identity. Díky oděvům můžeme vyjadřovat sami sebe. Navíc nás tu brzy bude obrovské množství a nelze udržet standardy a komfortní způsob života bez toho, aniž bychom se začali oblékat udržitelné. Budoucnost módy a móda jako taková se bude muset adaptovat a přizpůsobovat světu, pokud chceme, aby vše bylo udržitelné a spravedlivé.

Role módního průmyslu se změní

Jak se přírodní kapitál snižuje a populace navyšuje, budoucnost přinese mnoho výzev pro globální módní průmysl. Prostě nebudeme schopni udržet tento cyklus, který je nastaven nyní.

Hrozba změny klimatu a nedostatek přírodních zdrojů bude vytvářet demografické změny a hluboké posuny v globální ekonomice. To bude mít vliv na svět způsobem, který se neumíme ani představit.

Role módního průmyslu se změní, ať už se nám to líbí nebo ne. Současné dopady jsou obrovské na životní prostředí i na lidskou sílu. Pokud se však výrobci a spotřebitelé ke všemu postaví správně, můžeme očekávat kvalitnější výrobky, správné platové ohodnocení a přírodu, která bude vzkvétat.