Fairtrade, Fair for Life, ekologické, etické, bio nebo organické. Ztrácíte se v těchto pojmech? Chcete vědět, co si dáváte do košíku? Mám pro vás základní příručku nakupování udržitelným způsobem. Po přečtení článku budete vědět, jaký je rozdíl mezi jednotlivými pojmy, jaké certifikáty existují a na co si dát pozor při nákupu potravin a kosmetiky.

Organické, ekologické a bio je za jedno

Co je ekologické? Dobrá otázka. Kdysi jednoduchá odpověď je nyní neuvěřitelně složitá. Záleží na tom, zda mluvíme o potravinách, nebo o kosmetice.

Zákon EU na balené potraviny říká, že pokud je 95 % složek v balení vyrobeno ekologicky, může se tento výrobek označit jako ekologický. To znamená, že na výrobu nebyla použita chemická hnojiva, antibiotika, GMO a zvířata byla krmena přirozenou stravou a také byl kladen důraz na jejich životní podmínky.

V kosmetickém průmyslu neexistuje žádný zákon, který by reguloval používání označení „organický“. Kosmetické a relaxační produkty nemusí prokazovat, odkud jejich „ekologické“ složky pocházejí, nebo z jakého produktu jsou vyrobeny. Proto vždy kontrolujte seznam složek (pokud je nelze vyslovit, pravděpodobně se nejedná o organický produkt) a pokud je to možné, ponořte se před nákupem do politiky udržitelného rozvoje dané značky.

Matoucí je fakt, že každá země má jiné normy pro to, co představuje ekologické zemědělství a výroba. Takže když se objeví slovo organické, bio a podobně, závisí finální výklad jen na tom, jakou značku máte v ruce.

Obecně vzato by přírodní kosmetika měla obsahovat pouze přírodní ingredience. Různé standardy však připouští zastoupení syntetických složek od 0 % do 30 %. Rozdílný přístup je i k užívání syntetických konzervantů, živočišných látek nebo balení produktů. Organická kosmetika by měla pocházet z ekologického zemědělství, nesmí být testována na zvířatech a obsahovat GMO. Zakázáno je také používání ropných derivátů, syntetických barviv, parfémů a konzervantů. Další podmínkou je možnost zpětného ověření původu vstupních bio surovin, bez ohledu na zemi zpracování. Velký důraz je kladen i na recyklovatelnost obalového materiálu.

Volný výběh

Ach, volný výběh – jak pohádkově to zní. Co ve skutečnosti volný výběh znamená? Označení v nás budí dojem, že kravičky se šťastně pasou na polích a kuřata pobíhají na zahrádce. Stejně jako u mnoha jiných označení, je i volný výběh vágní pojem.

Slepice ve volném výběhu

Každý si definuje volný výběh podle svého. Dle PETA je výběh skutečně volný.

Podle PETA je to označení pro průmyslové zemědělce, kteří dovolí zvířatům trávit čas venku, ale mezera v zákoně může toto idylické označení pohřbít. V nejhorším případě to znamená, že zvířata nejsou v kleci, ale v průmyslových halách, ve stísněných a špinavých podmínkách, často napojeny na antibiotika a celkově prostředí působí méně než přívětivě.

Etické

Mohla by být napsána kniha o tom, co etické vlastně znamená. Je to jen další pojem, který na první poslech krásně zní a na druhý v něm nacházíme velkou část neurčitosti a zeleného výplachu.

Na základní úrovni by měl etický výrobek minimálně poškozovat životní prostředí, v tom nejlepším případě vůbec. Zároveň jsou si v řetězci jeho výroby všichni rovni a spravedlivě odměňováni. Často se však najde rozpor v označování a společnosti používají tento pojem podle toho, jak se jim zlíbí. Jedinou možností je opět hledat označení, které spadá pod ochranné známky.

Čím podrobnější a transparentní vysvětlení výrobního procesu dodavatelského řetězce a charitativních programů najdete, tím větší pravděpodobnost, že etický přístup je na prvním místě a nefunguje pouze jako přitažlivá nálepka pro zvýšení prodeje.

Fairtrade nebo fair trade?

Jak matoucí, že existuje rozdíl mezi mezi těmito slovy. První z nich, Fairtrade,je akreditační organizace, která používá známou zelenou a modrou nálepku pro označení partnerů, které fungují podle mezinárodních standardů nastavených touto organizací.

Takže jaké jsou tyto normy? V samotném srdci značky Fairtrade to znamená, že značka bojuje proti chudobě, stanovuje spravedlivé odměny za zboží a služby po celém světě a na každém kroku dodavatelského řetězce.

Existují různě složité podmínky, které se týkají životního prostředí, výrobců a pěstitelů. Od roku 1988 se značka Fairtrade rozšířila na celou řadu čerstvých surovin, čokolády, vína, zlata a stříbra, bavlny, květin, medu nebo čaje.

Nicméně Fairtrade nemusí nutně znamenat organické. I když se preferuje farmaření udržitelným způsobem, nezaručuje to, že jsou plodiny pěstovány organicky. Jedná se spíše o zlepšení sociálních podmínek.

Faitrade nálepku můžete nalézt především na banánech. Najdete ji však i na jiných produktech.

A pak je tu samotné slovo fair trade. To se vztahuje na jakýkoli produkt, který funguje na stejných principech Fairtrade, ale je akreditovaný jinou organizací nebo nemá oficiální označení. Pokud není žádný štítek na produktu od osvědčených organizací, máte malou jistotu, že výrobek nebo značka dělá to, co říká.

Fairwild

FairWild zaručuje, že divoké byliny a rostliny, které se používají v produktech, jako jsou například bylinné čaje, jsou vysázeny a sklizeny udržitelným způsobem a spravedlivé vůči lidem, kteří pracují v nejméně rozvinutých zemích světa.

Firmy, které chtějí označovat své výrobky jako FairWild se musí zavázat k pravidelné podpoře těchto oblastí, sociální odpovědnosti a korektním obchodním zásadám. Musí kupovat suroviny z FairWild certifikovaných zdrojů, které jsou každoročně nezávisle kontrolovány v rámci systému certifikace.

Certifikátů a označení je nekonečně mnoho

Výše uvedené pojmy vám dají základní přehled ve světě udržitelnosti.

Užitečné odkazy na potravinové a kosmetické certifikáty